14دسامبر 2021 - کار گروه خدمات پیشگیرانه ایالات متحده (USPSTF) به این نتیجه رسیده است که شواهد فعلی برای ارزیابی فواید و مضرات غربالگری دیابت نوع 2 در کودکان و نوجوانان کافی نیست(بیانیه I). این نتیجه‌گیری مبنای پیش‌نویس بیانیه ی توصیه‌ای است که در 14 دسامبر به ‌صورت آنلاین توسط USPSTF منتشر شد.

دکتر David E. Jonas، از دانشگاه کارولینای شمالی در مرکز تحقیقات عملی مبتنی بر شواهد[1] چاپل هیل در پارک تحقیقاتی  Triangle Park، و همکارانش، شواهد مربوط به غربالگری کودکان و نوجوانان را از نظر پیش دیابت و دیابت نوع 2 ، بررسی کردند. داده ها از هشت نشریه با 856 شرکت کننده، جمع آوری شدند. محققان دریافتند که هیچ یک از مطالعات به طور مستقیم مزایا یا مضرات غربالگری را ارزیابی نکرده اند. در یک کارآزمایی تصادفی‌سازی و کنترل‌شده، دو جوان مبتلا به دیابت نوع 2 که اخیراً این بیماری برای آنها تشخیص داده شده بود، دچار اختلال کلیوی و 11 نفر به کتواسیدوز دیابتی مبتلا شده بودند، بدون اینکه به تفاوتی بین بیمارانی که متفورمین، متفورمین به همراه روزیگلیتازون یا متفورمین به همراه مداخله سبک زندگی دریافت می‌کردند، اشاره شده باشد. از نظر عوارض مداخلات، کمتر از 1 درصد از شرکت کنندگان رویدادهای جدی هیپوگلایسمی را گزارش کردند. حوادث جزئی هیپوگلایسمی با متفورمین به علاوه روزیگلیتازون، در مقابل متفورمین یا متفورمین به همراه مداخله سبک زندگی، شایع تر بود. در یک مطالعه، اثرات نامطلوب گوارشی بیشتری در افرادی که متفورمین مصرف می کردند، در مقایسه با دارونما، گزارش شد.

بر اساس این یافته ها، USPSTF به این نتیجه رسید که شواهد فعلی برای ارزیابی تعادل فواید و مضرات غربالگری دیابت نوع 2 در کودکان و نوجوانان ناکافی است. آنها اعلام کردند که شواهد کافی در مورد تأثیر غربالگری، تشخیص زودهنگام و درمان دیابت نوع 2 بر پیامدهای سلامتی وجود ندارد.

پیش نویس بیانیه ی توصیه شده [2]، و بررسی شواهد برای اظهار نظر عمومی منتشر شده است. شما می توانید پس از مطالعه ی بیانیه، نظراتتان را از 14 دسامبر 2021 تا 18 ژانویه 2022 از طریق صفحه ی زیر ارسال کنید:

https://www.uspreventiveservicestaskforce.org/uspstf/prediabetes-type2-diabetes-screening-children-adolescents-draft-rec-statement

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2021-12-uspstf-evidence-lacking-t2dm-screening.html

 



[1] زمینه تحقیقات عملی مبتنی بر شواهد به بررسی و تجزیه و تحلیل مجموعه شواهد علمی برای تایید اطلاعات و اطلاع رسانی به پزشکان مراقبت های بهداشتی برای تصمیم گیریهای درمانی اختصاص دارد.

[2]https://www.uspreventiveservicestaskforce.org/uspstf/draft-recommendation/prediabetes-type2-diabetes-children-adolescents-screening